Portfolio
Het portfolio heeft twee functies:
- Het is een verzamelwerk van materialen waar de leerlingen trots op kunnen zijn.
- Vorderingen en ontwikkelingen van de leerlingen worden vastgelegd op de leer- en ontwikkelingslijnen.
In het portfolio bewaren kinderen ‘bewijsstukken’ waarmee ze in een portfoliogesprek met de leerkracht aangeven dat ze een bepaalde vaardigheid bezitten. Ook bewaren ze er werk in waar ze trots op zijn.
Enkele malen per jaar heeft een kind met de leerkracht een gesprek over het portfolio. De kinderen geven op de verschillende lijnen aan waar ze zijn, ze schatten zichzelf in. Daarna worden er nieuwe afspraken gemaakt voor de komende periode. Alle leer- en ontwikkelingslijnen samen vormen de -door de overheid- gestelde kerndoelen.
Kinderen krijgen bij ons geen traditioneel rapport mee. Het portfolio is de rapportage die altijd op school is in te zien. Twee maal per jaar gaat het portfolio mee naar huis en worden er
oudergesprekken gehouden.
Ontwikkel,- en Leerlijnen
In het portfolio worden verschillende ontwikkelingslijnen en leerlijnen beschreven.
Sociaal-emotionele ontwikkellijnen:
Deze lijnen geven de persoonlijke ontwikkeling van kinderen weer. Voorbeelden hiervan zijn: zelfstandigheid, kunnen samenwerken, reflecteren of communicatief vaardig zijn.
Cognitieve ontwikkellijnen:
Deze lijnen geven weer hoe het gaat met rekenen of lezen. Ze zijn beschreven in functionele delen. Zoals: een tekst schrijven of een presentatie maken of geven over een onderwerp.